در این مطلب از سایت رسمی موسسه کنکور آسان است، کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان را به صورت صفر تا صد بررسی خواهیم کرد و تشریح جزئیات مرتبط با آن خواهیم پرداخت. در خواندن این مطلب حتما صبوری کنید و با دقت تمام از مطالب مهم یادداشت برداری کنید.

تاریخچه اولین کنکور اختصاصی فرهنگیان:

از سال ۱۴۰۳ برای اولین بار کنکور ویژه اختصاصی برای بکارگیری و جذب معلمان (آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان)، سوای از کنکور سراسری برگزار خواهد شد و پذیرش 30 هزار نفر از دانشگاه فرهنگیان قطعی است. البته این امر مانع از جذب و بکارگیری نیرو از طریق آزمون استخدامی برای بقیه متقاضیان شغل معلمی نیست و این قبیل آزمون ها در کنار کنکور اختصاصی وظیفه جذب نیرو برای وزارت آموزش و پرورش را دارند.
خوب با این مقدمه به سراغ جزئیات کار می پردازیم.

تاریخ ثبت نام و برگزاری کنکور فرهنگیان

کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دو نوبت برگزار می شود(اردیبهشت و تیرماه) ولی کنکور ویژه فرهنگیان فقط یکبار در سال برگزار می شود.
آزمون فرهنگیان ۱۴۰۳ در روز های ششم و هفتم اردیبهشت همزمان با کنکور تجربی، ریاضی و انسانی برگزار می شود. پس در نتیجه اگر قصد ثبت نام دارید حتما باید در زمانی که دفترچه نوبت اول منشتر شده است (معمولا آذر ماه) اقدام به تکمیل مدارک و نام نویسی کنید. آمار ثبت نام کنکور فرهنگیان برای سال 1403، 609 هزار نفر می باشد.
با کلیک بر روی لینک زیر می توانید اقدام به بارگیری دفترچه رسمی ثبت نام کنکور فرهنگیان کنید.

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور سراسری و فرهنگیان 1403

قوانین کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان

1.داوطلبانی که در زمان ثبت نام آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ (نوبت اول)، نوع آزمون خود را “فقط متقاضی شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌نمایند، در صورت قبولی و یا عدم قبولی در آزمون پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را نخواهند داشت.

2.داوطلبانی که در زمان ثبت نام، نوع آزمون خود را “متقاضی شرکت در آزمون سراسری و همچنین آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم هستم” انتخاب می‌نمایند، در صورت قبولی نهایی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم حق انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را ندارند. لازم به یادآوری است اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳ قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری اعلام خواهد شد و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد.

3.بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم در سال ۱۴۰۳، مهلت چند روزه به این دسته از داوطلبان داده می‌شود که چنانچه از قبولیِ خود در دانشگاه فرهنگیان منصرف شدند، امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را داشته باشند. این دسته از داوطلبان لازم است در فرصت تعیین شده که از طرف سازمان سنجش آموزش کشور اعلام خواهد شد درخواست انصراف خود را قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته، به آموزش و پرورش ارائه دهند.

4.دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ های فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی، دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و همچنین دانشجویان دارای تعهد به دستگاه‌ های اجرایی کشور و بورسیه، مجاز به ثبت‌ نام در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم نیستند.

5.متقاضیان آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم برای پردیس‌ های دانشگاه فرهنگیان نمی‌ توانند متقاضی استفاده از سهمیه بهیاری در گروه آزمایشی تجربی شوند.

6.متقاضیان استفاده از سهمیه بهیاری در گروه آزمایشی تجربی نمی‌ توانند متقاضی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم برای پردیس‌ های دانشگاه فرهنگیان شوند.

شرایط عمومی و اختصاصی کنکور دانشگاه فرهنگیان

برای پذیرفته شدن در این دانشگاه می بایست از یکسری شرایط خاص بر خور دار بود که این شرایط هر ساله از سوی وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام می شود.لذا به داوطلبانی که قصد تحصیل در دانشگاه فرهنگیان را دارند، توصیه می گردد که از شرایط ثبت نام دانشگاه فرهنگیان از طریق مطالعه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری اطلاعات لازم را بدست آورند. این شرایط به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم بندی می شوند. همچنین یکسری عوامل پزشکی و مربوط به سلامت عمومی بدن نیز برای ثبت نام در کنکور فرهنگیان حائز اهمیت است که در ادامه مطلب به برسی کلی و اجمالی هر کدام خواهیم پرداخت.

شرایط عمومی پذیرش:

همه داوطلبان کنکور دانشگاه فرهنگیان می بایست شرایط عمومی را برای پذیرش در این دانشگاه برخوردار باشند که این شرایط به شرح زیر است:

  • دارا بودن تابعیت ایرانی
  • اعتقاد به دین مبین اسلام یا اعتقاد به یکی از ادیان شناخته شده در قانون
  • التزام و پایبندی به قانون اساسی
  • عدم بر خورداری از سوء پیشینه و سابقه کیفری و جزایی
  • عدم اعتیاد به هر گونه مواد مخدر ، دخانیات و الکل
  • بر خورداری از سلامت کامل جسمانی و روانی از طریق معاینات و انجام مصاحبه
  • دارا بودن رفتار مناسب با شان و مقام معلمی
  • برخورداری از اخلاق و رفتار نیکو و حسن شهرت متناسب با شان معلمی

شرایط اختصاصی پذیرش:

علاوه بر شرایط عمومی، دارا بودن شرایط اختصاصی نیز برای قبولی و پذیرزش در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان لازم و ضروری است. این شرایط یکسری ویژگی های کلی را در برمی گیرد که کلیه داوطلبان می بایست حائز آن باشند.

  • دارا بودن حداقل نمره علمی كل 6000 و بالاتر
  • داشتن حداقل معدل كل 14 در سه سال دوره متوسطه دوم
  • بومی بودن داوطلب در كد رشته محل مربوط
  • موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت های عمومی
  • دارا بودن 24 سال تمام (مبنا اول مهر ماه هر سال تحصیلی است)

شرایط پزشکی کنکور فرهنگیان

  • مهارت های گفتاری: عدم لکنت زبان به هر میزان
  • قدرت شنوایی: کم شنوایی کم تر از 40 دسی بل
  • قدرت بینایی: سلامت قدرت چشمی 10 از 10 با عینک و 10 از 20 بدون عینک بصورت مجموع هردو چشم
  • قد و زون : حداقل قد کمتر از ۱۶۰ برای آقایان و ۱۵۵ برای خانم‌ ها
  • بیماری های صعب العلاج: دیابت، آسم، سیروز کبدی، نارسایی کلیه، بیماری های قلبی و … (هر نوع بیماری مقاوم به درمان)
  • سلامت روان: تایید سلامت روانی و روحی توسط روانشناس و متخصص آموزش و پرورش

کدام دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور معلم می شوند؟

کدام دانش آموزان و طلاب بدون شرکت در کنکور معلم می شوند؟

ضرایب دروس کنکور فرهنگیان

در جدول زیر می توانید دروس امتحانی و همچنین ضرایب هر درس در آزمون دانشگاه فرهنگیان را مشاهده بفرمایید. مدت زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه اختصاصی، بین 100 دقیقه است.
شایان ذکر است احتمال تغییر در ضرایب و مواد آزمون کنکور فرهنگیان از کنکور 1404 به بعد می باشد.

ضریب دروس کنکور فرهنگیان

دانلود منابع کنکور دانشگاه فرهنگیان

در این جا این سشوال مهم مطرح می گردد که چرا کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان اهمیت دارد؟ از آنجائی‌که سوابق تحصیلی دانش آموزان سال جاری در تیرماه سال ۱۴۰۳ آماده خواهد شد ملاک معرفی چند برابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی‌های معلمی در سال ۱۴۰۳ منحصراً ۶۰ درصد نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) و ۴۰ درصد نمره کل دفترچه ویژه پذیرش دانشجو – معلم خواهد بود.
در قسمت زیر می توانید دروس امتحانی و لینک دانلود منابع هر درس در کنکور دانشگاه فرهنگیان را مشاهده بفرمایید:

1.هوش و استعداد معلمی:

  • فاقد منبع مشخص

2.تعلیم و تربیت اسلامی:

تدریس های رایگان کتاب مهارت های معلمی

برای دانلود رایگان جزوه کنکوری تماما رنگی و تدریس های رایگان فصل اول تا سوم کتاب مهارت های معلمی روی لینک زیر کلیک کنید.

تدریس رایگان مهارت های معلمی

جدول زمانی کنکور فرهنگیان

به صورت خلاصه می توان فرآیند زمانی برگزاری کنکور فرهنگیان از ثبت نام تا اعلام نتایج را در جدول زیر خلاصه کرد:

  • زمان ثبت نام: 5 آذر ماه 1402 لغایت 11 آذر ماه 1402
  • مهلت مجدد ثبت نام: 27 آذر ماه 1402 لغایت 28 آذر ماه 1402
  • زمان برگزاری: 6 اردیبهشت ماه 1403 لغایت 7 اردیبهشت ماه 1403
  • زمان اعلام نتایج اولیه: هفته دوم مرداد ماه 1403
  • زمان اعلام نتایج نهایی: هفته سوم شهریور

نحوه و زمان انتخاب رشته

طبق جدول اعلامی سازمان سنجش اواخر دی ماه 1402 بوده ولی هنوز انجام نشده است!!! اما به نظر می رسد که انتخاب رشته کنکور اختصاصی فرهنگیان، همزمان با انتخاب رشته دیگر رشته ها، بعد از نتایج اولیه آزمون سراسری انجام بپذیرد. داوطلبان در مرحله انتخاب رشته می توانند کد رشته محل انتخابی و مورد نظر خود را انتخاب کنند و منتظر سایر مراحل اعم از گزینش و مصاحبه باشند.

زمان مصاحبه

حداکثر 30 روز کاری پس از برگزاری آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان، به میزان چند برابر ظرفیت رشته محل های اعلامی، داوطلبان را جهت بررسی ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش و پرورش معرفی می نماید. قبولی داوطلبان در مرحله ی قبل از مصاحبه، به منزله قبولی نهایی آن ها نیست و داوطلبان می بایست خود را هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ مسائل عقیدتی و سیاسی آماده کنند. در صورت قبولی در مرحله مصاحبه، داوطلب به عنوان قبول نهایی معرفی می شود و می تواند برای ثبت نام در دانشگاه فرهنگیان اقدام نماید.

زمان اعلام نتایج

نتایج مربوط به کنکور دانشگاه فرهنگیان طی دو مرحله اعلام می گردد. در مرحله اولیه اعلام نتایج، افرادی که حد نصاب لازم در نمره کتبی را برای قبولی کسب کرده باشند برای مصاحبه و گزینش دعوت می شوند و در مرحله دوم اعلام نتایج، قبولی یا عدم قبولی داوطلبان مشخص می گردد.
تاریخ دقیق اعلام نتایج کنکور فرهنگیان به طور قطعی اعلام نشده است اما معمولا سازمان سنجش و آموزش کشور حدودا یک ماه پس از برگزاری آزمون سراسری، نتایج اولیه و اسامی راه یافته گان به مرحله مصاحبه و گزینش را اعلام می کند. نتایج نهایی نیز همزمان با اعلام نتایج سایر دانشگاه ها در سایت رسمی سازمان سنجش و آموزش کشور اعلام خواهد شد.

به منظور مشاهده نتایج کنکور دانشگاه فرهنگیان می بایست مراحل زیر را طی کرد:

  1. مراجعه به سایت سنجش و آموزش کشور
  2. ورود به قسمت سراسری در منوی سایت مذکور
  3. کلیک بر روی لینک “نتايج رشته های دارای شرایط خاص در آزمون سراسری”
  4. وارد کردن اطلاعات با یکی از روش های پیشنهاد شده
  5. مشاهده وضعیت دعوت به مصاحبه یا عدم دعوت به مصاحبه (در مرحله اول اعلام نتایج)
  6. مشاهده وضعیت قبولی ای عدم قبولی (در مرحله نهایی اعلام نتایج)

نحوه نمره دهی مصاحبه

داوطلبانی که برای مصاحبه کنکور دانشگاه فرهنگیان دعوت می شوند، می بایست خود را برای این چالش آماده کنند. چرا که در مرحله مصاحبه، داوطلبان از نظر فاکتورهای مختلف سنجیده می شوند. این نمره دهی و کیفیت مصاحبه، هم به آمادگی داوطلبان بستگی دارد و هم به نظر شخصی افرادی که در اتاق مصاحبه حضور دارند.
نمره دهی مصاحبه فرهنگیان در سه بخش معاینات پزشکی ، مصاحبه تخصصی و مصاحبه عمومی و عقیدتی صورت می پذیرد و داوطلبان در هر یک از این بخش ها می بایست حد نصاب لازم را کسب کنند تا به عنوان قبولی نهایی کنکور دانشگاه فرهنگیان معرفی شوند. نمره دهی مصاحبه داوطلبان دانشگاه فرهنگیان براساس سه معیار اصلی سنجیده می شود که به شرح زیر است:

معیار اول: ویژگی های جامعه شناختی فرد

  • آراستگی ظاهر از نظر لباس مناسب و رعایت نظافت فردی
  • نحوه برخورد اولیه، ارتباط گیری و آداب معاشرت
  • اطلاعات عمومی و شناخت محیط اجتماعی
  • تمایل به همکاری، تعاون و مشارکت در امور اجتماعی

معیار دوم: بررسی صلاحیت داوطلبان، میزان آمادگی فرد برای معلمی

  • دلایل انتخاب شغل معلمی از نظر انگیزه و علاقه مندی داوطلب
  • مطالعه، تحقیق و علم دوستی
  • میزان آشنایی با مهارت های فناوری اطلاعات در آموزش
  • فن بیان از نظر استفاده از مهارت های کلامی و غیر کلامی
  • برخورداری از روحیه و اخلاق معلمی

معیار سوم : نمره ویژگی های شخصیتی و روانشناسی فرد

  • میزان مسئولیت پذیری و تعهد به انجام کار
  • آرامش عمومی براساس گفتار و رفتار
  • متانت و وقار، خوش خلقی و گشاده رویی
  • چگونگی پردازش سوالات و پاسخ دادن به آن ها
  • ثبات در ارائه نظرهای خویش
  • آینده نگری درباره خویشتن
  • قدرت تحلیل مسائل
  • توانایی تصمیم گیری، برنامه ریزی و سازماندهی
  • اعتماد به نفس، توانایی مدیریت و رهبری گروه
  • انعطاف و انتقادپذیری
  • مهارت های تفکر و حل مسئله

دانلود سوالات کنکور فرهنگیان

کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان برای نخستین بار در اردیبهشت سال و همزمان با کنکور 1403 برگزار می شود و سوالات آن به طور اختصاصی طراحی می شوند. آشنایی با سوالات کنکور دانشگاه فرهنگیان و دانلود آن ها می تواند نقش به سزایی را در کسب درصد های بالاتر ایفا کند. همین امر می تواند داوطلبان را به هدف خود یعنی قبولی در کنکور دانشگاه فرهنگیان نزدیک و نزدیک تر کند.
سوالات کنکور دانشگاه فرهنگیان شامل سوالات مهارت معلمی استاد محسن قرائتی و سوالات دین و زندگی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم است که داوطلبان می توانند با مطالعه دقیق آن ها و یک برنامه ریزی مناسب، به کلیه سوالات پاسخ دهند و تراز خوبی را در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان کسب کنند .

از آنجایی که هنوز کنکور دانشگاه فرهنگیان برگزار نشده است، به محض انتشار دفترچه سوالات این آزمون، این مطلب به روز رسانی خواهد شد. لذا توصیه می گردد به منظور کسب آمادگی بیشتر در کنکور دانشگاه فرهنگیان، به سوالات دین و زندگی کنکور سال های اخیر پاسخ دهید. چرا که بهترین و معتبرترین منبع برای آشنایی با سوالات کنکور ، سوالات سال های اخیر آزمون سراسری است.

سوالات مصاحبه با جواب

مصاحبه یکی از مراحل مهم و سرنوشت ساز کنکور دانشگاه فرهنگیان است. داوطلبانی که از آمادگی خوبی در مصاحبه برخوردار هستند و به تمامی سوالات مصاحبه پاسخ درست و منطقی می دهند شانس بسیار بالایی را برای قبولی کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان دارند. به منظور دانلود رایگان pdf سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید

دانلود رایگان فایل کامل سوالات مصاحبه کنکور دانشگاه فرهنگیان همراه با جواب

ترمیم معدل برای دانشگاه فرهنگیان

با توجه به اهمیت بالایی امتحانات نهایی و افزایش تاثیر سوابق تحصیلی کنکور، داوطلبان کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان نیز می توانند از فرصت ترمیم معدل برای ارتقای نمره کتبی خود بهره ببرند. ترمیم معدل برای آن دسته از داوطلبانی که معدل پایینی دارند، یا آن دسته از داوطلبانی که قصد ایجاد سابقه تحصیلی را دارند، می تواند یک فرصت خوبی برای پیشرفت و ارتقا نمره باشد.
یکی از شرایط اصلی پذیرش در کنکور فرهنگیان است که از داوطلبان باید حداقل معدل لازم برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان را داشته باشند. لذا ترمیم معدل در کنکور اختصاصی این دانشگاه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. اما باید گفت نمراتی که در ترمیم معدل کسب می شود، در معدل کتبی داوطلبان تاثیری نداشته و تنها در سوابق تحصیلی که برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیاز است، ثبت می شود.
داوطلبان به منظور ترمیم معدل داوطلبان می بایست به سازمان آموزش و پرورش مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهند. داوطلبان به منظور شرکت در امتحانات ترمیم معدل کنکور فرهنگیان، می بایست از تاریخ 15 بهمن ماه تا 19 اسفند ماه 1402 به وب سایت my.medu.ir مراجعه کنند و به صورت غیرحضوری در امتحانات ترمیم معدل ثبت نام کنند. مدارک لازم برای ثبت نام در طرح ترمیم معدل به شرح زیر است:

  • کپی گواهی موقت
  • یک قطعه عکس
  • کپی از صفحه اول شناسنامه
  • کپی کارنامه فارغ التحصیلی
  • تاییده تحصیلی
  • رسید واریز هزینه به شماره حساب مجاز دولتی

تاثیر نمرات و امتیازات در آزمون فرهنگیان

برای قبولی در کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان مجموعه ای از عوامل و امتیازات در کنار هم قرار بگیرند تا داوطلب به عنوان قبول نهایی معرفی گردد:

  • آزمون سراسری: ۱۵ درصد
  • آزمون اختصاصی تربیت معلم: ۱۰ درصد
  • سوابق تحصیلی: ۵۰ درصد
  • ارزیابی شایسته معلمی: ۲۵ درصد

برنامه ریزی رایگان کنکور فرهنگیان

یکی از دغدغه های مهم دانش آموزان متقاضی کنکور فرهنگیان، این است که منابع اختصاصی این آزمون را چگونه و در چه زمانی مطالعه کنند. چرا که برای اولین بار است که منابع کنکور فرهنگیان به طور اختصاصی معرفی شده و این آزمون مجزا از آزمون سراسری برگراز می شود.
تیم مشاوران کنکور سرا، یک برنامه ریزی کامل رایگان، ویژه کنکور فرهنگیان آماده کرده است که در مدت زمان ۱۵ روز، تمامی مباحث اختصاصی کنکور فرهنگیان را جمع بندی می نماید. شما دانش آموزان می توانید ظرف مدت ۱۵ روز کلیه دروس را مطالعه کنید و حتی در موارد متعدد، آن ها را مرور و جمع بندی نمایید. به منظور دریافت برنامه ریزی، می توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:

برنامه ریزی رایگان کنکور فرهنگیان
برنامه رایگان کنکور فرهنگیان (روز اول تا پنجم)
برنامه رایگان کنکور فرهنگیان (روز ششم تا دهم)
برنامه رایگان کنکور فرهنگیان (روز یازدهم تا پانزدهم)