شیمی یکی از دروس اختصاصی مشترک گروه آزمایشی ریاضی و تجربی است که با توجه به ضریب بالای آن در کنکور سراسری و اهمیت چشمگیر آن در امتحانات نهایی روش مطالعه خاصی را می طلبد.
شیمی دو نوع روش مطالعه را نیاز دارد هم تشریحی و هم کنکوری
اگر شما دانش آموزان و داوطلبان کنکور، به دنبال فراگرفتن روش های فوق هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

شیمی کنکور

ساختار کلی این درس در کنکور سراسری به شرح زیر است که میان داوطلبان تجربی و ریاضی مشترک است. بنابراین هیچ تفاوتی میان دروس و مفاهیم مندرج در درس شیمی میان دانش آموزان این دو گروه آزمایشی وجود ندارد.

شیمی پایه دهم: شامل فصل های کیهان زادگاه الفبای هستی – ردپای گازها در زندگی – آب ، آهنگ زندگی
شیمی یازدهم: قدر هدایای زمینی را بدانیم – در پی غذای سالم – پوشاک، نیازی پایان ناپذیر
شیمی دوازدهم: مولکول ها در خدمت تندرستی – آسایش و رفاه در سایه شیمی – شیمی جلوه ای از هنر، زیبایی و ماندگاری – شیمی، راهی به سوی آینده ای روشن تر
داوطلبان رشته تجربی می بایست به 35 سوال شیمی و داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی نیز می بایست به 30 سوال شیمی در کنکور سراسری پاسخ بدهند اما ضرایب این درس در این رشته ها باهم برابر نیست. در ادامه مطلب جزئیات درس شیمی در این دو گروه آزمایشی را یکدیگر بررسی و مقایسه خواهیم کرد.

شیمی کنکور ریاضی

سوالات درس شیمی در کنکور ریاضی نسبت به کنکور تجربی کمتر بوده و در میان دروس اختصاصی این رشته، کمترین ضریب را به خود اختصاص می دهد. با این حال یکی از تاثیر گذارترین و موثر ترین دروس، همین درس شیمی است که با مطالعه مستمر و پشتکار فراوان می توان به درصد های بالا در این درس دست یافت.

شیمی کنکور تجربی

از میان دروس اختصاصی کنکور تجربی، یکی از چالش برانگیزترین و پر نکته ترین دروس، درس شیمی است. لذا آشنایی کامل با ساختار این درس در کنکور و امتحانات نهایی برای همه داوطلبان ضروری و لازم است. در قسمت زیر می توانید به طور اجمالی جزئیات درس شیمی در کنکور تجربی را مطالعه کنید.

شیمی امتحانات نهایی

یکی از دغدغه های مهم دانش آموزان، موفقیت در امتحانات نهایی و کسب نمره بالا در این درس است. درس شیمی یک درس مفهومی بوده که هم از نکات تئوری و هم از مسائل تقریبا دشوار تشکیل شده است. بنابراین تسلط بر هر دو حیطه (مفاهیم تئوری و مسائل) یکی از مهمترین نکاتی است که دانش آموزان باید به آن بپردازند و توجه ویژه ای به آن داشته باشند.
با توجه به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی، این امر بیش از پیش اهمیت پیدا می کند؛ لذا مطالعه تشریحی درس شیمی به منظور موفقیت در امتحانات نهایی، می بایست بیشتر در برنامه ریزی مطالعاتی داوطلبان تجربی و ریاضی گنجانده شود و در کنار حل تستی سوالات، حل تشریحی آن ها نیز در دستور کار قرار بگیرد.

اولین روش مطالعه کتاب درسی

درس شیمی از دو بخش تشکیل شده است : حفظیات و مسائل. بنابراین مطالعه کتاب درسی به عنوان منبع اصلی، کمک به سزایی را در یادگیری مطالب و پاسخگویی به سوالات به شما خواهد کرد.
برای مطالعه بخش حفظیات و تئوری درس شیمی، به سراغ کتاب درسی بروید و یا از یک درسنامه کامل که همه مباحث کتاب درسی را پوشش بدهد؛ استفاده کنید. در واقع مباحث شیمی را به دو بخش مطالب حفظی و مسئله ها تقسیم کنید و برای هر کدام به صورت مجزا وقت بگذارید .
در این مرحله زمان کافی را به بخش های حفظ کردنی کتاب اختصاص بدهید و حدالامکان به حل تشریحی سوالات داخل کتاب شیمی از جمله تمارین ، فعالیت ها و … بپردازید. حل این گونه سوالات می تواند در حل تست های درس شیمی بسیار کمک کننده باشد.
در این مرحله تمامی نکات استخراج شده از درسنامه و سوالات داخل کتاب را در کتاب درسی خود حاشیه نویسی کنید تا در هنگام جمع بندی و مرور از آن ها استفاده کنید. خلاصه‌ نویسی یا حاشیه نویسی مطالب حفظی شیمی بسیار مفید است چرا که می توانید در کوتاه ترین زمان به مطالب زیادی تسلط پیدا کنید.

تست آموزشی روش دوم یادگیری

پس از مطالعه کافی درسنامه و قسمت های تئوری درس شیمی، حالا سراغ تست زنی می رسد. اما در این مرحله منظور از تست، سوالاتی است که پوشش دهنده حداقل 80 درصد مباحث مورد مطالعه باشد که اصطلاحا به آن ها تست های آموزشی گفته می شود.
در این مرحله به هیچ عنوان به فکر گرفتن زمان و افزایش سرعت عمل خود در هنگام پاسخگویی به تست ها نباشید و صرفا به حل سوالات تستی بپردازید. در این گام هدف از تست های آموزشی، آشنایی با تیپ بندی سوالات و سنجیدن آموخته هایتان است. لذا در هنگام پاسخ دادن به تست ها زمان اهمیت خاصی ندارد و تنها آشنایی شما با نوع سوالات تستی و میزان یادگیری و دانش شما در محله قبل مورد اهمیت قرار می گیرد.

روش سوم تست های سنجشی و زمان دار

مباحثی مانند تعادل، سینتیک، ترمودینامیک، استوکیومتری، الکترولیت، اسید و باز از مهمترین مباحث شیمی به شمار می روند که سوالات تستی و مفهومی زیادی را می توان از آن ها استخراج کرد. لذا مهارت و سرعت عمل شما در تست زنی اهمیت دو چندان پیدا می کند. در این گام تست های زمان دار یا سنجشی مطرح می شوند که میزان مهارت و تسلط شما، در پاسخگویی به سوالات در یک زمان مشخص را محک می زند و لذا در حل سوالات مربوط به مسائل یا حل سوالات مفهومی این مرحله یک گام بسیار مهم تلقی می شود.
برای تسلط در این مرحله می توانید از سوال های سال های اخیر کنکور سراسری استفاده کنید چرا که حل‌ کردن و مرور تست‌ های شیمی کنکورهای گذشته ، می‌ تواند دید گسترده تری از نحوه طرح سوالات شیمی کنکور به شما بدهد.

آخرین مرحله مرور و جمع بندی

تمامی نکات استخراج شده در مراحل قبل می تواند در گام آخر یعنی مرحله مرور و جمع بندی مفید واقع شود. هنگامی که خوانده های خود را دسته بندی و منسجم می کنید یک نظم ذهنی را در خود ایجاد می کنید. مرحله مرور و جمع بندی در این درس بسیار مهم است که چرا فرمول ها، قضایا، نظریه ها و نکات مفهومی درس شیمی بسیار گسترده و فرار است.
لذا یک برنامه ریزی منسجم برای مرور و جمع بندی می تواند بسیار کمک کننده باشد. سعی کنید که در پایان هر روز آن چه را که مطالعه کرده اید را مرور کنید. این کار در تثبیت مفاهیم در ذهن شما کمک می کند. همچنین در پایان هر هفته و هر ماه نیز نقاط جمع بندی و مرور را برنامه ریزی مطالعاتی خود بگنجانید.

منابع کنکوری شیمی

از آنجایی که مفاهیم درس شیمی بسیار گسترده و مفهومی هستند، برخورداری از منابع استاندارد مطالعاتی و آموزشی یکی از مهمترین اقدامات هر دانش آموز و هر داوطلب کنکوری است. این منابع باید پوشش دهنده کلیه مباحث کتاب های درسی باشند و روش های مناسبی از حل تشریحی سوالات و حل تستی آن ها را نیز در اختیار مخاطبان خود قرار دهند. عده ی زیادی از دانش آموزان در یادگیری مفهوم درس شیمی مشکل دارند لذا توصیه ما این است که از ویدیو های آموزشی استفاده کنند و از کتاب های تستی ای بهره ببرند که انواع تیپ بندی سوالات را در بر داشته باشد.
به این طریق داوطلبان می توانند به درصد های بالا یا نمرات بالا در این درس دست پیدا کنند و مسیر موفقیت خود را هم در کنکور سراسری و هم در امتحانات نهایی هموار تر کنند.

جهت دریافت برنامه ریزی، مشاوره و منابع آموزشی تست زنی کنکور آسان است، لطفا با شماره 02155756500 یا 09121964690 در تماس باشید.