درس ریاضی یکی از دروس اختصاصی مشترک میان گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی و انسانی است. ریاضی یکی از دروس محاسباتی نسبتا دشوار بوده بنابراین آگاهی از روش مطالعه ریاضی یکی از اصول اولیه برنامه ریزی مطالعاتی، برای کسب بهترین درصد و تراز در این درس است.
ریاضیات شامل فرمول ها، قضایا، محاسبات و مسائل پیچیده است که درک آنها شاید قدری دشوار به نظر برسد. در نتیجه این موضوع اهمیت دارد که از روش های منحصر به فردی برای مطالعه این درس بهره بگیرید. ریاضیات مستلزم حل تمارین متعدد و یادگیری مفهومی قضایا ست. لذا توصیه می شود که فعالانه به حل سوالات و مسائل ریاضی بپردازید و یک یادگیری اصولی را در پیش بگیرید.
حل تشریحی سوالات ریاضی در کنار حل سوالات تستی، می تواند نقش به سزایی را در موفقیت دانش آموزان، هم در امتحانات نهایی و هم در آزمون سراسری ایفا کند. بنابراین مطالعه درس ریاضی چیزی فراتر از خواندن، گوش دادن و یادگیری تئوری مطالب است؛ بلکه مسائل باید به صورت کاربردی و عملی مورد تمرین قرار بگیرند تا در نهایت بتواند مسیر موفقیت دانش آموزان در این درس مهم را هموار کند .
در ادامه مطلب صفر تا صد جزئیات مربوط به بهترین روش مطالعه ریاضی کنکور را بررسی خواهیم کرد و اطلاعات مرتبط با این درس در کنکور سراسری را تشریح خواهیم نمود .

ریاضی کنکور

ریاضی کنکور شامل مباحث به هم پیوسته و نسبتا پیچیده است که به صورت یک زنجیره در کنار هم قرار می گیرند، بنابراین دانش آموزان می بایست به صورت پیوسته و مستمر به مطالعه مباحث مختلف این درس بپردازند و حدالامکان از حذف برخی مباحث اجتناب کنند. عنوان این درس در میان گروه های آزمایشی شرکت کننده در آزمون سراسری مشترک بوده ولی در برخی مباحث نیز اختلافاتی میان آن ها مشاهده می شود. اما باید گفت که روش مطالعه این درس، در هر رشته تقریبا یکسان بوده و دانش آموزان هر گروه، باید از یک قاعده و اصولی کلی برای مطالعه این درس استفاده کنند.
آمارها در کنکور سراسری نشان می دهند که داوطلبان علاقه زیادی را به مطالعه این درس نشان نمی دهند چراکه میانگین پاسخگویی به این درس تقریبا چیزی حدود 4 درصد است.
این آمار ها حاکی از این موضوع است که اگر داوطلبان گروه های آزمایشی تجربی ، ریاضی و انسانی بتوانند این درس را به خوبی مطالعه کنند و درصد نسبتا خوبی را در آن کسب کنند ؛ می توانند موفقیت خود در آزمون سراسری را تضمین کنند و به طور شگفت انگیزی از رقبای خود پیش بگیرند.
در ادامه این نوشته جزئیات این درس هر سه گروه آزمایشی شرکت کننده در کنکور را یکدیگر مقایسه خواهیم کرد.

ریاضی کنکور ریاضی

  • ضریب درس ریاضی در کنکور : 12
  • شماره دفترچه درس ریاضی در کنکور : دفترچه شماره 1
  • تعداد سوالات درس ریاضی در کنکور : 40 سوال
  • زمان پاسخگویی به سوالات درس ریاضی : 70 دقیقه

ریاضی کنکور تجربی

  • ضریب درس ریاضی در کنکور : 7
  • شماره دفترچه درس ریاضی در کنکور : دفترچه شماره 3
  • تعداد سوالات درس ریاضی در کنکور : 30 سوال
  • زمان پاسخگویی به سوالات درس ریاضی : تقریبا 45 دقیقه

ریاضی کنکور انسانی

  • ضریب درس ریاضی در کنکور : 6
  • شماره دفترچه درس ریاضی در کنکور : دفترچه شماره 1
  • تعداد سوالات درس ریاضی در کنکور : 20 سوال
  • زمان پاسخگویی به سوالات درس ریاضی : 30 دقیقه

روش مطالعه ریاضی

اکثر دانش آموزان کنکوری در این درس ضعف هایی را نشان می دهند؛ لذا تسلط کافی بر روی درس ریاضی می تواند به شکل رضایت بخشی نتیجه کنکور را به نفع داوطلبان قوی تر عوض کند. روش مطالعه درس ریاضی، شامل چندین مرحله است که برای کسب بازدهی بیشتر می بایست به خوبی این مراحل را طی کرد.

مرحله اول روش مطالعه ریاضی : یادگیری عمیق و مفهومی

اولویت اول در مطالعه دروس محاسباتی همچون ریاضی، یادگیری عمیق درسنامه یا متن کتاب های درسی است. منبع اصلی برای هر درس که از سوی سازمان سنجش و آموزش کشور معرفی می شود؛ کتاب های درسی است و چیزی فراتر از آن به عنوان منبع طراحی سوالات در نظر گرفته نمی شود. بنابراین توصیه می شود که تمامی مباحث کتاب درسی اعم از سوالات داخل متن، فعالیت ها، پرسش ها، و تمارین آخر فصل را به خوبی حل کنید و از یک درسنامه قوی برای دریافت مفهومی مباحث استفاده کنید.
برخورداری از یک جزوه یا درسنامه که به صورت کاملا اصولی مباحث و مسائل ریاضی را آموزش بدهد از الزامات روش مطالعه ریاضی است. به خاطر سپردن فرمول ها به خصوص در مسائل مربوط به مشتق ، کاربرد مشتق ، مثلثات حد و پویستگی و .. نیز می تواند در یادگیری عمیقی و مفهومی آن درس کمک کننده باشد.
توصیه ما این است که ابتدا به سراغ کتاب درسی رفته و پس از حل تشریحی سوالات، نکات مربوط به آن را استخراج کنید و در حاشیه کتاب بنویسید تا در هنگام مرور و جمع بندی از آن بهره بگیرید.

مرحله ی دوم روش مطالعه ریاضی : تست های آموزشی

پس از مطالعه کتاب درسی و حل تشریحی سوالات که می تواند نقش به سزایی را در امتحانات نهایی و کسب تراز عالی در مبحث سوابق تحصیلی به دانش آموزان داشته باشد، به سراغ حل تست های آموزشی می رویم . در این مرحله برای حل سوالات تستی، زمان را در نظر نمی گیریم و بدون در نظر گرفتن تایم خاصی، به حل سوالات می پردازیم تا میزان آموخته های خود در مرحله قبل را بسنجیم.
تست های سنجش یا آموزشی تست هایی هستند کمه می توان از آن ها نکات بسیار خوبی را استخراج کرد و در هنگام مرور و جمع بندی از آن ها بهره برد. نکات دریافت شده از این گونه تست ها می تواند در حکم یک درسنامه قوی برای حل سوالات تستی در نظر گرفته شود.
در مرحله دوم می توان تست های مختلف را علامت گذاری کرد . به طور مثال تست های دشوار یا تست های ساده و حتی تست هایی که نتوانسته اید به آن ها پاسخ بدهید را علامت گذاری می کنید تا در مراحل بعدی مجددا به آن ها پاسخ دهید. تعداد تست‏ های آموزشی باید به اندازه ‏ای باشد كه تمام مطالب درسی در آن مبحث را پوشش دهد.

مرحله ی سوم روش مطالعه ریاضی : تست سنجشی یا زمان دار

در این مرحله مجددا به سراغ تست های استاندارد شده می روید اما با این تفاوت که زمان را نیز در نظر میگیرید. در دروس محاسباتی همچون درس ریاضی، زمان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. بنابراین تسلط داوطلب در این مرحله و در پاسخگویی به سوالات تستی ، می تواند بسیار مهم و حیاتی باشد.
حل مسائل متعدد و سوالات با تیپ بندی مختلف، می تواند مهارت شما را در تست زنی ارتقا دهد و سرعت تست زنی را نیز افزایش دهد.با حل تمرینات و مسائل مختلف در درس ریاضی قادر خواهید بود که کاملا بر مبحث درسی مورد نظر مسلط شوید و از پس مسائل سطح بالاتر هم فائق آیید.

مرحله ی چهارم روش مطالعه ریاضی : مرور و جمع بندی

در این مرحله می توانید نکات استخراج شده از کتب، درسنامه ها و تست های آموزشی و زمان دار را مطالعه کنید. به طور کلی مرور و جمع بندی موجب دسته بندی مباحث و مطالب، در ذهن شما می شوند که این امر درس دشواری همچون درس ریاضی اهمیت دو چندان پیدا می کند. چرا که مطالب این درس اغلب به شدت فرار بوده و نیاز به یادآوری مجدد مسائل، فرمول ها و قضایا در آن احساس می شود .
مرور و جمع بندی در بهترین حالت می بایست در پایان هر روز، هر سه روز یکبار و در پایان هر هفته باشد . همچنین توصیه می گردد که نقاط جمع بندی و مرور ماهانه را نیز در برنامه ریزی مطالعاتی خود بگنجانید. علاوه بر همه این موارد، جمع بندی در دی ماه، دوران طلایی نوروز و عید و از همه مهمتر دوران جمع بندی خرداد ماه نیز فرصت های مناسبی را به منظور مطالعه مجدد این درس، در اختیار داوطلبان قرار می دهد.

ریاضی کنکور آسان است

از آنجایی که حجم درس ریاضی، نسبت به دروس دیگر بیشتر بوده و دشواری های خاص خود را دارد، استفاده از یک منبع درسی و کمک درسی استاندارد به شدت به داوطلبان کمک خواه کرد تا به بهترین نتیجه در کنکور سراسری دست یابند. موسسه کنکور آسان است با بهترین اساتید، می تواند داوطلبان را در این زمینه یاری رساند چرا که برجسته ترین اساتید ریاضی کشور در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند و تدریس عالی همراه با نکات تستی فراوان را در اختیار داوطلبان قرار می دهند .
ویدیو های آموزشی این مجموعه، داوطلبان را از هر گونه کلاس و آموزش بی نیاز می کند چراکه تمامی نکات کتاب درسی را پوشش می دهد و نکات تستی منحصر به فردی را به دانش اموزان و داوطلبان کنکور سراسری آموزش می دهد.
در موسسه کنکور آسان است، وظیفه تدریس درس ریاضی بر عهده اساتید زیر است :

  • مهندس امیر مسعودی
  • مهندس امیر شاهانی
  • مهندس علیرضا علیشاه

برای آشنایی با اساتید کنکور کنکور آسان است ” اینجا ” را کلیک کنید .

جهت دریافت برنامه ریزی، مشاوره و منابع آموزشی تست زنی کنکور آسان است، لطفا با شماره 02155756500 یا 09121964690 در تماس باشید.
اینستاگرام