راهکارهای افزایش سرعت مطالعه
  • ۸ گام از بهترین راهکارهای افزایش سرعت مطالعه ✍
    بسیاری از داوطلبان کنکوری و حتی دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدرسه، از کمبود زمان شکایت می کنند و فکر می کنند تا زمان کنکور یا امتحانات نهایی نمی توانند مباحث مورد نظر را مطالعه و جمع بندی کنند. بنابراین به دنبال راهکارهایی برای افزایش سرعت مطالعه خود هستند.
    سرعت مطالعه در زمان کنکور و در زمان برگزاری امتحانات نهایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته باید توجه داشته باشید که سرعت مطالعه را به گونه ای افزایش دهید که دقت و کیفیت مطالعه شما تحت تاثیر منفی قرار نگیرد. توصیه ها و راهکارهایی که در ادامه مطالعه می کنید؛ به شما کمک خواهد کرد تا علاوه بر افزایش سرعت مطالعه، بتوانید یک مطالعه اثر بخش را داشته باشید و به این ترتیب بتوانید به هدف خود نزدیک تر شوید.

    ۱.برطرف کردن عادت های غلط در مطالعه

    برخی از عادت ها روش ها وجود دارند که موجب می شوند که دانش آموزان زمان بیشتری را به مطالعه احتصاصی دهند و به این ترتیب سرعت مطالعه خود را کاهش دهند. عادت هایی که در ادامه مطالعه می کنید تعدادی از عادت های غلط در زمان مطالعه است که در بسیاری از شما دانش آموزان شایع است. با حذف هر کدام از آن ها می توان کیفیت مطالعه خود را افزایش داد و سرعت آن را بالا برد. پس توصیه می شود که حدالامکان با استفاده از راهکارهای تاثیر گذار، این عادت های غلط را ترک کنید تا به مرور کیفیت مطالعه خود را افزایش دهید.

    • درس خواندن در حال راه رفتن، لمیده و دراز کشیده
    • نداشتن برنامه ریزی مناسب
    • نداشتن منابع مطالعاتی استاندارد متناسب با سطح تحصیلی
    • نبود ایستگاه های مرور و جمع بندی در برنامه ریزی مطالعاتی
    • مطالعه در فضای نامناسب
    • مطالعه در زمان های نامناسب
    • بلند خوانی
    • عدم یادداشت برداری و خلاصه نویسی
    • و….

    ۲.پرهیز از بلند خوانی

    بلند خوانی یکی از آفت های مطالعه است که علاوه بر کاهش سرعت مطالعه در کیفیت مطالعه شما میز تاثیر گذار است. وقتی که کلمات کتاب درسی را بلند بلند می خوانید؛ انرژی زیادی از شما صرف می شود. بنابراین توصیه می شود که به جای بیان زبانی کلمات، آن ها را در ذهن تان مرور کنید. بلند خوانی انرژی شما را برای ادامه مطالعه تا حد زیادی کاهش می دهد و سبب خستگی زودرس شما می شود. پس بهتر است در زمان مطالعه از صامت خوانی استفاده کنید تا مطالب بلافاصله وارد ذهن شما شوند.

    ۳.وسواس مطالعاتی

    وسواس در مطالعه یکی دیگر از شایع ترین علل کاهش سرعت و دقت در مطالعه است. وسواس در مطالعه به معنای حساسیت بیش از اندازه در زمان مطالعه به جزییات کم اهمیت است. افرادی که دچار وسواس در مطالعه هستند در زمان مطالعه به دفعات به عقب برگشته و متن را بازخوانی می کنند. این کار علاوه بر کاهش سرعت در مطالعه سبب خستگی زودرس و کاهش انرژی شما می شود. به خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید که اگر یک مطلب را یک بار با دقت کافی مطالعه کنید قطعا آن را یاد می گیرید.
    یکی از راهکارهای کنار گذاشتن وسواس مطالعاتی، مراجعه به یک روانشناس و یک مشاور تحصیلی است. چرا که بسیاری از انواع وسواس های فکری و عملی با درمان های خاص در حوزه روانشناسی، قابل کنترل و درمان هستند. بنابراین اگر وسواس فکری شما بیش از اندازه در روند مطالعاتی شما اختلال ایجاد کرده و کیفیت مطالعاتی شما کاهش داده است؛ توصیه می شود که حتما به یک روانشناس و متخصص مراجعه کنید تا در صورت لزوم درمان های مربوطه را دریافت کنید.

    ۴.یادداشت برداری و خلاصه نویسی

    یکی از راه های بسیار مهم در افزایش سرعت مطالعه، این است که از یادداشت های خود و نکته هایی که در خلاصه برداری نوشته اید استفاده کنید. در هنگام مرور و جمع بندی، این مورد بسیار کارآمد و مهم بوده و نقش پررنگ تری را ایفا می کند. اگر در حین مطالعه، نکات مهم را یادداشت برداری کنید و در دفتر خلاصه نویسی تان یادداشت کنید؛ می توانید از این نکات و نوشته ها، در زمان هایی که فرصت کافی برای مطالعه ندارید استفاده کنید و به این ترتیب در کمترین زمان ممکن، کلیدی ترین نکات را مطالعه خواهید کرد . این امر مستقیما با کیفیت مطالعاتی شما در ارتباط است .
    خلاصه نویسی فواید بسیار زیادی را برای شما به همراه دارد. نوشتن مطالب مهمی که یاد گرفته‌ اید، آن‌ ها را در ذهن شما بهتر حک می‌ کند. همچنین پژوهش‌ ها نشان دادند که افرادی که با استفاده از قلم و کاغذ نکات مهم را یادداشت می‌ کنند، مطالب را بهتر درک می‌ کنند و به یاد سپاری را سرعت می‌ بخشند. به علاوه اینکه خلاصه نویسی، امکان دسترسی آسان و در زمان کوتاه شما به نکات مهم فراهم می کند. به این منظور توصیه می شود که اصول خلاصه نویسی را بیاموزید.

    مزایای خلاصه نویسی

    با مطالعه مطالب، یک دید اجمالی نسبت به موضوع پیدا می کنیم اما با یادداشت مطالب، بخش اعظمی از یادگیری ما تحریک می شود. زیرا یکی از مهم ترین و موثرترین راه های افزایش حافظه، نوشتن است. بنابراین می توان گفت که خلاصه برداری و یادداشت برداری یکی از روش های تفهیم و یادگیری مطالب است که دانش آموزان، به خصوص داوطلبان کنکور سراسری، می بایست توجه ویژه ای به آن داشته باشند.
    زمانی که فرصت کافی برای مطالعه کامل وجود نداشته باشد، مزایا و اهمیت خلاصه برداری پر رنگ تر می شود. بنابراین با داشتن خلاصه های کامل، می توان در کمترین زمان یک مطالعه کامل و جامع را آغاز کرد تااز مطالعه ی توضیحات اضافه خودداری شود.

    • صرفه جویی در زمان و انرژی
    • تثبیت دروس و مفاهیم در ذهن
    • دسترسی آسان به یک منبع کامل برای جمع بندی و مرور مطالب
    • آسانتر شدن مرور
    • عدم نیاز به منبع اصلی و کتاب
    • کمک در فهم مطالب و یادگیری بهتر
    • کاهش استرس دوران جمع بندی
    • افزایش دقت هنگام مطالعه
    • کاهش حجم منابع
    • بهبود عملکرد مطالعاتی و افزایش انگیزه
    • کسب نمرات بهتر در امتحانات نهایی و درصد های بالاتر در آزمون سراسری

    ۵.تند خوانی

    تند خوانی اصولی به شما کمک می کند تا حجم زیادی از کتاب را در زمان کوتاه و با بالاترین میزان دقت و کیفیت مطالعه کنید. یکی دیگر از فواید تند خوانی این است که توانایی مغز شما در بالاترین سطح ممکن قرار می گیرد و شما می توانید از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کنید. تند خوانی سبب افزایش تمرکز شما می شود و مانع از هرگونه حواس پرتی در زمان مطالعه می شود.

    ۶.روش مطالعه متناسب با هر درس

    هر درس را متناسب با مفاهیم و ساختار آن مطالعه کنید. دروس کنکوری به چند دسته تقسیم می شوند.
    دسته اول دروس حفظی – دسته دوم دروس مفهومی – دسته سوم دروس محاسباتی هستند که هریک روش مطالعه متفاوتی دارند. اگر هر درس را متناسب با ساختار آن مطالعه کنید قطعا یادگیری و سرعت مطالعه بیشتری در آن حاصل می شود. به این منظور می بایست از تکنیک های خاص مطالعه هر درس استفاده کنید. این تکنیک های به شما کمک خواهند کرد که سرعت و دقت مطالعه بیشتری داشته باشید.
    به طور مثال برای دروس حفظی همچون دین و زندگی و ادبیات می توانید از دسته بندی کردن مطالب و رمز گذاری استفاده کنید. مثلا برای حفظ کردن نام شاعران و نویسندگان می توانید حروف اول هر اثر را به هم بچسبانید و به صورت رمز، آن ها را به یاد بسپارید. یا در دروس محاسباتی همچون ریاضی و فیزیک، می بایست تمرین های متعدد را در مطالعه خود بگنجانید تا بتوانید با انواع تیپ بندی سوالات آشنایی پیدا کنید.

    ۷.کلی خوانی

    یکی از نکاتی که دانش آموزان را آزار می دهد و باعث وقت گیر شدن مطالعه می شود مطالعه کامل تمامی نکات با جزئیات می باشد. در کلی خوانی توصیه می شود که از جزئی گویی بپرهیزید و به مطالعه کلیات و نکات مهم اکتفا کنید تا به یک دیدی کلی از ساختار مطالعاتی خود دست پیدا کنید.
    به طور مثال اگر در مطالعه وسواس زیادی به خرج دهید و کلیه جزئیات را بیان مطالعه کنید؛ به مرور موجب می شود که حجم نکات خلاصه شده شما افزایش پیدا کند. این امر مستقیما در کیفیت مطالعه شما تاثیر می گذارد و موجب کاهش انگیزه مطالعاتی شما خواهد شد. چرا که تجربه ثابت کرده است که دانش آموزان در مواجهه با حجم زیاد مطالب ، از لحاظ روانی انگیزه خود را از دست می دهند و به تدریج دست از تلاش بر می دارند.
    کلی خوانی در ابتدای مطالعه تاثیر بسیار زیادی در سرعت مطالعه شما دارد. مواردی که در ادامه عنوان می کنیم را در کلی خانی ابتدایی در نظر داشته باشید تا در دوره دوم که وارد مرحله جزیی خوانی می شوید تمرکز بیشتری روی این مباحث داشته باشید :

    • عنوان متن
    • سرفصل‌ ها و پاراگراف‌ ها
    • شکل‌ ها و نمودارها
    • لغات پر رنگ شده
    • جمله‌ های اول و آخر هر پاراگراف

    ۸.یادداشت کردن افکار منفی

    بسیاری از داوطلبان و دانش آموزان در دوران کنکور و در زمان امتحانات، با یکسری افکار منفی مواجه می شوند که می توانند روند مطالعاتی آن ها مختل کنند. این افکار به گونه زندگی دانش آموزان تحت تاثیر خود قرار می دهند که ممکن است افت قابل توجهی را در آنها ایجاد کنند. بنابراین توصیه اکثر روانشناسان و مشاوران این است که افکار منفی خود را یادداشت کنید.
    نوشتن افکار موجب می شود که ظرفیت ذهنی شما را تحت تاثیر قرار نگیرد و عملکرد روزنه شما نیز دچار اختلال نگردد. توجه داشته باشید که با نوشتن آن ها روی برگه، اجازه نمی دهید تا در ذهن شما پردازش شوند. زیرا شما تمام ظرفیت ذهنی خود را برای مطالعه و درس خواندن لازم دارید.

    در این مطلب سعی کردیم که بهترین راهکارهای افزایش سرعت مطالعه را در اختیار شما قرار دهیم تا پس از این مطالعه سریع تر و با کیفیت تری داشته باشید.

    برای ارتباط با مشاورین کنکور آسان است با شماره تماس های زیر در ارتباط باشید.

    دفتر مرکزی : 02155756500
    مشاور ارشد : 09121904690

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *